Notice: Undefined index: id in /web/htdocs4/famyokcz/home/www/index.php on line 171
Je dostupná registrace do beta testingu... Klikni zde

Notice: Undefined index: id in /web/htdocs4/famyokcz/home/www/index.php on line 211
FAQ - RPG Famyok

Počet postav

Člověk (21)
Elf (12)
Bílý mág (8)
Rituální mág (13)
Vlkodlak (21)
Upír (16)
Temný elf (3)

online

0 online postavy


FAQ

 

Reálie a názvy
Q: Famyok? Aerie? Co je co?
A: Famyok je sice název hry jako takové, ale herně je to jenom jedna část kontinentu zvaného Aerie, na kterém se hra odehrává. Takže když mluvíme o herním světě jako takovém, používáme slovo Aerie.

Registrace
Q: Pomoc, registrace nejde poslat!
A: Formulář registrace automaticky počítá slova u dvou políček - charakter a minulost. Pokud nenapočítá dostatečný počet slov, nepustí vás dál. Pokud jste si překontrolovali, že máte počty slov v pořádku, ale registrace ne a ne se odeslat, kontaktujte Admin tým, vyřešíme to spolu!

Q: Takže můžu oklamat automatické počítání slov tím, že napíšu spoustu teček s mezerami, a domyslet pak povahu a minulost své postavy za pochodu?
A:Čistě teoreticky se to dá, oklamat registraci takto, ale taková postava bohužel nemá šanci na schválení. Naše hra nemá žádnou vstupní RPG zkoušku - namísto toho je taková malá zkouška právě to, jestli (budoucí) hráč dokáže o své postavě napsat alespoň těch 150 slov povahy a 250 slov minulosti. Není to tak moc, jak to zní - to zvládnete!

Q: ...ale já fakt nevím, co tam psát!
A: Stává se. Zde jsou nějaké náměty na to, co napsat do povahy: Jaký má vaše postava vztah k práci - je líná, pracovitá, se smyslem pro detail, kreativní? Je cílevědomá, nebo je jí svět šumák? Jak vnímá sama sebe, věří si? Má ráda lidi? Vyhledává dlouhodobé závazky, nebo se jich bojí? Hraje raději fér, nebo je to švindlíř? A do minulosti: Kdo byli rodiče vaší postavy? Dostala nějaké vzdělání? Jak se dostala k tomu, co dělá, ke svému povolání? Dělala před tím něco jiného - a pokud ano, proč přestala? Možnostem se meze nekladou. Pokládejte si otázky, které by vás zajímaly, kdyby vaše postava byla skutečný člověk, a pište její odpovědi. Pokud to pořád nejde, dejte si pauzu, nespěchejte, vemte si čas na promyšlení. Nebo napište někomu z naší komunity na Discordu, jestli by vám nepomohl brainstormovat nějaké nápady, třeba někomu z admin týmu - jsme tady pro vás.

Q: Registrace odeslána. Kdy bude schválena?
A: Zpravidla v řádu dní, nejpozději do dvou týdnů, záleží na vytíženosti admin týmu. Za čekání se omlouváme. Trpělivost nese ovoce!

Výcviky
Q: Jaký je rozdíl mezi výcvikem a tréninkem?
A: Výcvik je soubor tréninků. U většiny ras musíte začít od nejnižšího výcviku (A), který máte zadarmo, a odemknout si za 50 BŠ každý další. Trénink je post, který obsahuje pokus vaší postavy schopnost ovládnout, či popis toho, jak si ji připomíná z minulosti. Bez tréninku nemůžete danou schopnost používat. Za jeden den (skutečný, ne herní) se dá napsat jen jeden.

Q: Kam mám psát tréninky?
A: Pište je normálně během vašich her do postů. S trochou kreativity a někdy spolupráce s dalšími hráči vždycky najdete nějakou situaci, kde si vaše postava může danou schopnost poprvé vyzkoušet/učit ji jiné (zná-li ji z minulosti)/cokoli z nezměrného množství možností, jak si s tréninkem poradit. Poté svůj post pošlete přes formulář “žádost o schválení výcviku” v sekci Výcviky na stránce. Můžete tam ten post zkopírovat, nebo poslat odkaz na roomku, kam jste ho napsali. Pokud trénink bude splňovat všechny požadavky (délku a RP správnost a logickost), trénink bude schválen a můžete schopnost používat!

Q: Je plnění výcviků limitováno věkem postavy?
A: Minimální hratelný věk na Famyoku osm let, od tohoto věku je již možné výcviky začít plnit. Klidně si ale s tréninky dětských postav vyhrajte. Jejich tréninky nemusí být úspěšné, případně si schopnost osvojí, ale i tak jim bude dělat nějakou dobu problémy… Jistě že se nejedná o podmínku. Platí zde však obecné pravidlo, že je dobré přizpůsobit osvojování schopností charakteru postavy.

Q: Mám postavu, která již v rámci své mimoherní historie čarovala. Musí se i tak dělat výcviky, ačkoliv některé schopnosti v souvislosti se svou minulostí ovládá?
A: Ano. Vždy je třeba, aby prvně používání schopností prošlo kontrolou - výcvikem. Pokud však vaše postava již v minulosti čarovala (například elementální rituál, který vypálil vesnici pomocí schopností, nejspíš nebude čarovat oheň poprvé), můžete výcvik napsat formou retrospekce (vzpomínání na to, jak ji použila), trénováním dané schopnosti/jejím vylepšováním a podobně.

Rasy: Obecně
Q: Může postava změnit rasu během hry?
A: Ano! Výjimkou jsou elfové a vlkodlaci. U upírů je to velmi náročné a velmi, velmi vzácné, ale díky oživovacím technikám nejmocnějších Bílých mágů i to s pořádným škopkem snahy jde. Ostatní rasy mohou přecházet jedna do druhé libovolně. Mág se může “přeučit”, konvertovat do jiného druhu mága. Člověk se magii může začít učit. Mág i člověk může být proměněn v upíra nebo vlkodlaka. Můžete své postavě klidně naplánoval okružní mezirasovou jízdu, ovšem kvůli tomu, že se magie v každé rase demonstruje jinak, při změně musíte začít s novými výcviky nanovo a ke starým schopnostem už nemáte přístup.

Q: Můžu mít míšence, který má kombinace výcviků ras obou rodičů?
A: Ne. Míšenec samozřejmě může být, ale jedna “rodičovská” rasa u něj převáží a od té se odvíjejí jeho výcviky.

Q: Která rasa je nejlepší?
A: Úplně všechny.

Rasy: Elfové
Q: Když si pro svého elfa vyberu kombinaci výcviků, musím napřed vytrénovat A i B z jedné specializace, nebo můžu udělat napřed A z jedné, pak A z druhé, a pak B z té první?
A: Elf (Isaei), může plnit obě větve najednou, avšak v rámci větví platí pravidlo jako u ras ostatních. Mohu tedy najednou trénovat léčitele a běžce, ale abych mohl udělat výcvik B pro léčitele, musím prvně splnit výcvik A této větve. Temní elfové (Harae) mají výcviky na stejném principu jako rasy ostatní (upíři, vlkodlaci, čarodějové, lidé)

Q: Může můj elf dělat výcviky Strážce, když jsou v přehledu výcviků, i když je úplně obyčejný?
A: Ne. Výcvik Strážce je určen jen a pouze Strážkyni alias Hlasu Stromu. Hlas Stromu/Strážkyně je volena po smrti Strážkyně předešlé a to samotným Stromem.

Q: Může má postava ovládat elfštinu, ačkoliv se o elfa nejedná?
A:Záleží na zaměření a případně i rase a postavení vaší postavy. Pokud se jedná o tuláka, který v životě neviděl elfa, neumí číst ani psát, tak nikoliv. Pokud se jedná o osobu, která od jaktěživa leží v knihách, má přístup k rasovým knihovnám či je v pravidelném kontaktu s elfy, může si zafixovat některé fráze a s větší pravděpodobností si dokáže poskládat alespoň část z toho, co elf praví. Pro samotné mluvení v elfí řeči však knihy nestačí, jelikož postava nebude mít zažitou fonetickou složku. Může se tedy domluvit, ale bude mluvit krkolomněji. Nejlepší způsob, jak se naučit elfštinu, je mít elfího učitele, který bude daného jedince učit elfsky ať už od píky, nebo pilovat elfštinu, kterou se naučil z knih.

Q: Jaký je rozdíl mezi lesním, potulným, temným a klasickým elfem?
A:Lesní a potulný je dělení odpovídající filosofii života postavy související s tím zda se spíš přiklání k životu v lese či mimo něj. Samozřejmě potulný život nemusí být nutně signifikantou toho, že osoba nemá stále blízko k lesu. Okolnosti mohou být různé. Jednoduše řečeno lesní žijí na území lesa potulní mimo něj. K potulným je též přistupováno s vyšší ostražitostí. Harae a Isaei se dělí podle toho, jaká magie jimi proudí - Isa (energie ve Stromě) či Temnota. Harae tedy nemohou být zároveň i Isaei a naopak. Mohou ale být jak potulní, tak lesní.

Q: Může na území lesa žít jiná rasa než elf?
A:Ano, ale pouze se souhlasem elfů. Cesta k získání si řádného místa mezi elfy jakožto zástupce jiné rasy není snadné. Osoba musí být uznána jako “num’ekki lia’thaer” myslí s přírodou svázaná (viz reálie elfů: Rituál přijetí)

Rasy: Rituální mágové
Q: V reáliích se o rituálních čarodějnicích mluví v ženském rodě. Znamená to, že mezi nimi nejsou žádné mužské postavy?
A: Vůbec ne. Pohlaví “rituálních čarodějnic” není limitované na ženy, je to jen otázka zaběhlého názvu.

Q: Elementální, nebo voodoo?
A: Podle toho, jaký typ postavy chcete hrát! Voodoo je nejspíše ta “těžší” cesta, protože je to vskutku černá magie a k jejímu vykonávání potřebujete itemy, které ne vždy naleznete v obchodě a musíte se k nim dostat herně. Je to také velmi špatná volba, pokud chcete postavu, která si libuje v soubojích a bitvách, protože jen málo z voodoo schopností je zaměřených právě na 1vs1 boje. Na druhou stranu je to velmi uspokojivá možnost pro ty, kdo chtějí hrát třeba postavu manipulátora, záškodníka, temného vědce ve stínech, protože právě k tomu vám dá voodoo užitečné nástroje. Elementální jsou naopak zaměřené na krocení síly živlů k boji a ke tvoření, jejich specifické itemy jdou snadněji získat, ale vycvičit je naopak trvá o něco déle. Volte podle své postavy a vaší chuti, obě možnosti jsou správně! Navíc, svoji specializaci můžete kdykoli změnit herně.

Q: Co je to přesně ta Samsara? Patří k ní má postava automaticky?
A: Samsara, jak se dočtete v reáliích, je rituálský spolek, který svým členům nabízí ochranu, azyl na hradě Moridarra a samozřejmě spolupráci v rozvoji s magií spojených disciplín. Byla založena herně a herně probíhá též přijímání každého nového člena. Takže ne, nepojímá automaticky všechny rituálky. Pokud váš mág ale o Samsaře slyšel a chce se přidat, třeba bude mít štěstí a narazí na na někoho, kdo už tam je, a pozvánka na přijímací rituál jistě nebude daleko!

Q: Žijí rituální mágové déle než lidé bez magie?
A: Ano i ne, spíše ne. Vliv magie na stárnutí těla je jen stopový, takže dovede prodloužit život zhruba o dvě desítky let, zároveň ale magie tělo vyčerpává, takže se toto natažení ve výsledku většinou neprojeví. Na druhou stranu ale existují rituály, které dokáží vrátit mládí. Žádají si ale strašlivou cenu...

Rasy: Vlkodlaci
Q: Jak přesně funguje vztah vnitřního vlka a mé postavy? Mohou mezi sebou nějak člověk a vlk komunikovat?
A: Vnitřní vlk je velmi osobní a individuální složka vaší postavy, kterou můžete pojmout různými způsoby. Někdo popisuje během svých postů reakce vnitřního vlka odděleně od reakcí lidské části postavy, jiný se o nich zmíní jenom, když je to relevantní k tématice hry. Komunikovat spolu rozhodně mohou, leč vlk neodpovídá lidskými slovy.

Q: Může být má postava součástí smečky již při jejím založení?
A: Ne. Podobně jako u Samsary, do Smečky se postava musí dostat herně, má svoje podmínky a přijímací zvyklosti.

Q: Jsou i jiné smečky, než ta, která je pod alfou Ravenem?
A: Ano, ovšem jsou NPC (nehrané hráči). Nicméně, s trochou píle a vhodnou vlkodlačí postavou můžete klidně založit novou!

Herní ekonomika a itemy
Q: Co je to BŠ? Dá se to jíst?
A: BŠ je metaměna naší hry. Můžete si ji představit podobně jako body zkušenosti, i když to není úplně to samé. Tak jako tak si za ni můžete odemykat výcviky, kupovat své postavě unikátní schopnosti, pořizovat si sloty na nové postavy, vylepšení do domů a ještě víc. Je tudíž velmi vzácná a považována za cennější než zlaťáky. BŠ získáte zejména skrze questy, pak také účastí na eventech a nebo účastí v komunitních minisoutěžích na Discordu. Zanedbatelná částka se také uděluje jako malá odměna za aktivitu jako takovou na famyockém Discordu.

Q: Stala se chyba? Proč mám tak málo zlatých?
A: Víceméně bez ohledu na bohatství její rodiny začíná vaše postava bez výjimky svá dobrodružství v Aerii švorc/bez herního přístupu k rodinným financím. 15 ZL je přesně tolik, kolik mají na začátku všichni. Přidělte své postavě povolání, choďte na questy a sledujte, jak se to číslo bude pozvolna zvedat!

Q: Jak fungují povolání?
A: Vyberte si z nabídky práci, která vám nejvíce sedí k vaší postavě, a snažte se ji herně nějak zohledňovat. (kupříkladu, lovec by měl někdy chodit lovit, kurtizána by se měla snažit získat zákazníky, obchodník něco prodávat) Výplatu však vaše postava dostane automaticky vždy o půlnoci mezi sobotou a nedělí.

Q: Nemůžu najít oblečení, co by se podobalo tomu, co má moje postava na obrázku. Pomoc!
A: Vzhled oblečení v seznamu itemů je pouze orientační. Dokud to neporušuje logiku světa (třeba moderní oblečení v magickém středověku), nebo není hodně odlišné cenově (v inventáři selské šaty a v popisu v postech brokádová róba se smaragdy), je design toho, co má vaše postava na sobě, jen na vás!

Q: Mě snad klamou oči! Přísahal/a bych, že ještě včera byl ten item o 20 ZL levnější!
A: Oči vás neklamou, ceny v herních obchodech se dynamicky mění. Snažte se vystihnout ten nejlepší moment ke koupi! Jednou ta cena zase klesne…

Q: Můj inventář je rozbitý. Když kliknu na “použít” u itemu, nic se nestane.
A: Rozbitý není, “použít” je tlačítko, které bude využito až v budoucnu. Ostatní tlačítka ale fungují, takže pozor, až je budete testovat, abyste nerozbili nebo neprodali něco, co jste nechtěli!

Q: Co je to osobní inventář? Jak se to liší od toho normálního?
A: Osobní inventář je prostor na profilu vaší postavy, kde můžete zobrazit, co má vaše postava právě teď u sebe. (zatímco v normálním inventáři může mít i těch 51 knih, co se jí válí na poličce doma, protože je vlastní)



Q: Jak ho “otevřu”, abych do něj vybral/a věci?
A: Kliknete na tu šedou vzorovanou lištu s nápisem “osobní inventář”. Vyskočí na vás nabídka. Ukazování pečetí a dopravních prostředků a zvířátek funguje úplně stejně.

Q: Ale… moje postava u sebe nosí víc věcí, než se mi tam vleze… Co teď?
A: To nejspíše znamená, že už by měla mít problém to unést. Nezoufejte ale! Běžte do herního obchodu a pořiďte jí tašku. Brašnu. Mošnu. Brašnu na koně. Vložte pak tento item do osobního inventáře. Udělá to divy! (s dobrým úložištěm unesete víc, takže se vám několik slotů přidá)

Q: Někdo mi píše, že mi poslal item, ale v inventáři ho nemám! Ztratil se?
A: Nejspíše naštěstí ne! Rozklikněte sekci “pošta”. Klikněte na “poslat item”. Objeví se tlačítka “poslat item” a “přijmout item”. Klikněte na to druhé a vyzvedněte si, co vám kdo poslal. Pokud to tam není, pak se obraťte na Admin tým, rádi vám pomůžeme.

Q: Našel jsem něco, co se hrozně hodí na jednu z mých postav, ale ta na to nemá peníze. Na své druhé postavě mám ale 300 ZL! Můžu si je prostě poslat z jedné na druhou?
A: Ne, veškeré transakce mezi postavami musí mít nějaký herní, příběhový důvod. Sdílený autor herní důvod rozhodně není.

Q: A co BŠ? Ani BŠ?
A: A: Ani BŠ.

Profil postavy
Q: Jak si můžu upravit profil své postavy?
A: Pod chatem na stránce je meníčko. Hledejte tlačítko “Upravit informace”.

Q: Jak se tam dávají obrázky, barevné písmo, formátování?
A: Přes HTML. Pokud si s HTML a CSS moc nerozumíte, zkuste zadat do svého vyhledávače, kupříkladu pro obrázky, “html images” a najdete i online editory, které vám kód vygenerují, a vy si tam jen vložíte adresu svého obrázku a zkopírujete pak výsledné HTML na profil své postavě. Takový editor je například: https://html-online.com/editor/

Q: Co je “Discordové upozorňování”, které mi to nabízí v úpravě profilu dole?
A: Pokud to zaškrtnete, Discord bot vám bude posílat upozornění do kanálu #novinky-z-hradu, kdykoli vám bude třeba uznán quest, pečeť nebo schopnost. Je to ještě v testování, takže to sem tam vynechá, ale to je pochopitelné.

Herní čas
Q: Co je speciálního na nedělích?
A: Každou (reálnou) neděli Aerie prožívá jeden ze dvou měsíčních úkazů - úplněk nebo nov. Střídají se. Úplněk se vyznačuje vyšším výskytem potvor z Bestiáře, o něco silnější a nepředvídatelnější magií (ideální pro rituály a obřady!) a hlavně je to čas, kdy se proti své vůli mění vlkodlaci a lesy ve Famyoku se stávají jejich zběsilým lovištěm. Nov zase ruší všechny nadpřirozené schopnosti (itemy, výcviky, speciální schopnosti a na magii založené herní výhody). Dejte si pozor na používání svých schopností, když se blíží nov (aby vám neděle neudělala čáru přes rozpočet), a na hry v Lese nebo na hry s nevytrénovanými vlkodlaky (kteří se ve vlčí podobě neovládají), když se blíží úplněk, ty mohou skončit až smrtí postavy.

Q: Když nemáme chvíli čas hrát a rozjedeme rozehranou hru po několika dnech a je zrovna neděle - úplněk/nov - dotkne se to naší hry?
A: Záleží na kontextu. Putují někam vaše postavy, věnují se nějaké jiné protáhlé aktivitě, nebo zmínil někdo úplněk/nov na spadnutí v postu? Pak ano, pak byste měli efekty měsíce aplikovat. Děje se ve vaší hře něco, co logicky nezabere více než několik hodin, a protáhlo se to čistě z mimoherních důvodů (pomalé odpisy)? Pak kontaktujte Admin tým, ať o tom raději vědí, ale měsíc ignorujte, herně jste stále v tom dni, kdy jste začali. Nezapomeňte ale vzít do úvahy, že po skončení oné hry musíte svoje postavy zase z hlediska časové osy “srovnat s ostatními” - třeba zmínit, že uběhlo několik dní.

Cestování
Q: Píše mi to, že se moje nová postava nachází v Daerii/Noypře/Famyoku, ale na první hru jsem se s někým domluvil/a, že budeme hrát někde jinde. Můžu hrát i v jiné lokaci, než je startovní?
A: Rozhodně ano. Startovní lokace není předpis, kde vaše postava musí být, jenom doporučení. Je to část kontinentu, kde se nejčastěji vyskytují zástupci rasy vaší postavy.

Q: Jak změním, kde zrovna jsem?
A: Přepínání mezi částmi Aerie se dělá takto: Nejprve kliknete na modrou ikonku planety nad menu s jednotlivými roomkami.


Poté kliknete na obrázek části ostrova, kam vás vaše srdce táhne! Pokud však jdete z Famyoku do Daerie (viz. obrázek), nebo naopak, musíte napřed jít do Noypry - klikněte na ni, pak až na vaši cílovou destinaci, jinak vám to nepůjde. To proto, že v herním světě se po pevnině jinak než přes Noypru tam a zpátky postava nedostane.

Každý přesun nemusíte zahrnovat do postů, ale je dobré vždy vzít do úvahy, kolik času přibližně muselo uplynout, než se vaše postava dostala z jednoho konce Aerie na druhý.



Přihlásit se

Ostatní


Spolupráce


Eriniamus

iHogwarts



TÝM PROJEKTU
» Azerethia
» Virusxteen
» Irismia
» Atsushi Hatuge
» Tir
» Martell
» Morgana
» Ju


PODĚKOVÁNÍ
» Nettie
» Terry Morco
» T-Bolt
» Filius Flitwick
» StrangeKami
» Vypravěč Bunny


FINANČNÍ POMOC
» Andromeda
» Koira
» Aila


V neposlední řadě patří dík i všem našem hráčům