Pravidla RPG
Co to je RPG? | |||
---|---|---|---|
Role-playing game napovídá, že se jedná o přejímání role někoho jiného. Nejčastěji se RPG objevuje v počítačových hrách, kde hráč vystupuje v roli hrdiny, který se zdokonaluje, aby čelil těžším a těžším nástrahám. Tyto hry také mohou být jak slovní (jako dračí doupě), tak textové – jako například Famyok.cz. Za svého hrdinu v této hře píšete příspěvky, kde reagujete na jiné postavy ostatních hráčů, nebo na situace vytvořené vypravěčem. Často je textové RPG označeno jako „TRPG“ nebo pouze „RP“. |
Psaní RPG | |||
---|---|---|---|
Je mnoho metod i pravidel, jak správně psát RPG. Famyok poskytuje velkou volnost, co se pravidel přímo týká – hráč si tak může vybrat ich-formu („Sekl jsem mečem“) nebo er-formu ( „Bojovník sekl mečem“) podle toho, co mu vyhovuje. Stejná volba se vztahuje i na slovesný čas (Sekám mečem/seknu mečem/sekl jsem mečem). Důležitá je v první řadě přehlednost. Kvůli té se rozděluje příspěvek na 3 položky textu (ne všechny ale musí být v příspěvku pokaždé přítomné):
|
Délka příspěvků | |||
---|---|---|---|
Příspěvky o jedné větě jsou nevhodné. Je třeba se rozepsat (ne však na tisíce slov) – vhodné je přizpůsobit se druhému hráči. Nezapomínejte, že čím méně sami napíšete, tím hůř se spoluhráči bude na cokoliv reagovat. Klasický příspěvek by se měl pohybovat minimálně kolem sta slov. |
Dualita her – herní čas | |||
---|---|---|---|
Nelze hrát na více místech najednou. Vaše postava se nemůže roztrhnout a existuje pouze na jednom místě. Toto platí i v případě, že čas her je odlišný. Více o tomto problému v „herní čas“. Porušení tohoto pravidla řeší admin team. |
Dvojité účty | |||
---|---|---|---|
Každý hráč si na svém účtu může zdarma vytvořit pouze tři postavy, další sloty na postavy lze zakoupit za herní měnu. Obcházení tohoto pravidla vytvořením jiného herního účtu je přísně zakázáno. |
Autorská práva | |||
---|---|---|---|
Za jakékoliv porušení autorských práv ze strany hráče zodpovídá hráč sám, ať se jedná o odcizení textu, hudby či obrázku. Nelze také zakládat postavy již existující, vytvořené jiným autorem (např. Harry Potter atd.) Je přirozeně možná částečná inspirace. Pokud bude autorské právo jakýmkoliv způsobem porušeno, text/obrázek/hudba/postava bude okamžitě smazána. Je také zakázáno vynášet jakékoliv texty či grafiku z Famyok.cz. |
Využívání chyb | |||
---|---|---|---|
Ve hře se může objevit mnoho chyb – ať už rozdvojení předmětů, možnost znásobení financí nebo bodů štěstí. Povinností hráče je chybu nahlásit a nezneužívat ji ve svůj prospěch. V případě tohoto prohřešku nejen, že získané výhody budou odebrány, hráče také čeká herní penalizace za nevhodné chování. |
Sexuální a násilné hry | |||
---|---|---|---|
Famyok.cz se může pyšnit titulem temného fantasy – ne všechny hry jsou tedy příjemné a mohou se zde vyskytovat i scény násilné, brutální, či se sexuálním obsahem. Ačkoliv je tato hra omezena věkem, nemusí být každému příjemná. S touto hrou tedy musí souhlasit oba hráči a nelze k ní nikoho nutit. Ne všem je příjemné hrát tyto typy her (např. se sexuálním obsahem) na „veřejnosti“, jsou proto k dispozici soukromé herní místnosti (např. domy), nebo možnost psát šeptem (příspěvek vidí pouze postavy, kterých se šepot týká). |
Smrt a vážná zranění | |||
---|---|---|---|
Hráč nemůže zabít jinou postavu bez jejího souhlasu. Tuto mechaniku může využívat pouze vypravěč. Důvodem je, aby zde ‚herní zabijáci‘ bezdůvodně nenapadali a neničili postavy hráčů, kteří si chtějí vychutnat bezkonfliktní hru, čímž by tito ‚zabijáci‘ získávali výhody. Toto platí i o zraněních, která jsou neslučitelná se životem. |
Krádeže a získávání předmětů | |||
---|---|---|---|
Nelze ukrást předměty, které patří jiným hráčům, bez jejich svolení. Respektive k loupeži může dojít, zůstane-li ale předmět zloději, záleží na hráči okradené postavy nebo na adminovi - pokud nebude jeden z nich s krádeží souhlasit, předmět musí být postavě opět herně navrácen. Stejně tak není možné žádat o předměty, které byly získány herní cestou bez zásahu vypravěče (bavil jsem se zbrojířem a ten mi věnoval meč, prosím, připište mi ho). Veškeré předměty musí být zakoupeny v obchodě či dobrovolně darovány jiným hráčem či vypravěčem. |
Nepříjemné a zaseknuté hry | |||
---|---|---|---|
Ne vždy je spoluhráč aktivní a ne všechny hry jsou příjemné – ať kvůli zakázaným mechanikám nebo svému obsahu. Každý hráč má právo z této hry odstoupit, aby jeho postava nebyla dále využívána druhou stranou. Pokud hra není ukončena po domluvě hráčů, může být o ukončení požádán vypravěč. Toto platí i v případě hry s vypravěčem samotným. |
Mimoherní pravidla | |||
---|---|---|---|
Ne všechny pravidla se týkají pouze hry a její mechaniky. Komunita tvoří nedílnou součást hry a je zakázáno se v ní chovat jakýmkoliv způsobem nevhodně či protiprávně. Citové vydírání, podvodné jednání, propagace nevhodných názorů, zboží či služeb, využívání cizích osobních informací nebo pouhé pomluvy a urážky nejsou tolerovány. V případě porušení těchto pravidel je třeba s podstatnými důkazy okamžitě kontaktovat admin team. Při závažném porušení pravidel nehrozí pouze vyloučení z komunity, ale i trestní stíhání. |
Respekt | |||
---|---|---|---|
Grafici, programátoři, vypravěči ani admin team nedostávají za svoji práci zaplaceno. Dělají ji ve svém volném čase, ve snaze vytvořit zábavný svět pro hráče všeho druhu. Ačkoliv ocení odůvodněnou kritiku, snaha znevážit jejich práci, podrývání jejich autority, slovní útoky či pomluvy rozhodně hře neprospějí. Respekt se týká přirozeně i ostatních hráčů, a to v jakémkoliv ohledu. Nezapomínejte, že soudce je zde admin, nikoliv hráč, a v případě problémů je nutné jej kontaktovat. Za opakování tohoto chování hrozí přirozeně herní penalizace v podobě banu.
|
Mechaniky špatného roleplay
Obecné | |||
---|---|---|---|
Je mnoho mechanik, které jsou zakázané nebo nevhodné. Každý hráč by se jim měl vyvarovat, aby své hraní zpříjemnil jak sobě, tak spoluhráčům nebo vypravěči. Ne každý o nich ví a ne všechny jsou postihnutelné. Pokud si sami nejste jistí, zdali některou z těchto praktik využíváte, neváhejte se zeptat spoluhráčů nebo admina. Jistě vám poradí, jak případnou hru zlepšit, pokud to bude zapotřebí.
|
Porušení křišťálové stěny | |||
---|---|---|---|
Praktika, při které má postava vědomosti, které herně nemůže získat. Ať je to známost jména, přesný inventář i schopnosti svého okolí, či tajné informace. Veškeré vědomosti a informace, které postavu zvýhodňují, je třeba získat herně. Netýká se znalostí, které postava zjistila díky své minulosti. |
Metagaming | |||
---|---|---|---|
Jedná se téměř o to samé, jako je porušení křišťálové stěny. Nelogické chování postav, které je zapříčiněno vědomostmi hráče. Napřříklad postava čirou náhodou najde uprostřed pustiny jinou herní postavu, kterou chce přepadnout. Znalost, že „černý kov“ oslabuje magii, i když se postava na Aerii nachází pouze krátkou dobu. Opět se tedy jedná o vědomosti, které zvýhodňují postavu, aniž by je před tím mohla herně zjistit. Jak ale nejlépe předcházet tomuto problému? Prostou otázkou, kterou si může položit každý hráč. „Může tohle moje postava vědět/umět?“ Pokud jste na vážkách, tak to raději nevyužívejte. |
Non-in-character | |||
---|---|---|---|
Jak název napovídá, jedná se o „nehraní v charakteru“. Slabá dívčina toužící být proslulým bardem asi nebude hrát hru, kde je v pozici vraha či nájezdníka, který nemá problém vyvraždit celé osady. Stejně jako bujarý vlkodlak holdující alkoholu příliš neocení čajový dýchánek elfů. Ač je tu mnoho akcí či úkolů, které jsou pro specifické skupiny, měli byste si dobře rozmyslet, zda-li je tato herní příležitost právě pro vás, a zdali by se jí vámi napsaný charakter zúčastnil, nebo dokonce splnil. |
Godmodding | |||
---|---|---|---|
Výsada vypravěče, nikoliv hráče – jedná se o manipulaci se třetí stranou. Ať už využívání NPC (non-playable-character) ke zvýhodňování své postavy, či přímá manipulace postavami hráčů. Není možné hrát tak za herní postavy, které vám nepatří, či na ně útočit vymyšlenými nepřáteli. K využití této mechaniky musí dát vždy souhlas i druhá strana, pokud se jí týká, či pokud ji ovlivňuje (např. zabití rodičů). Hráč bez vypravěče nesmí nikdy významně ovlivnit děj na Famyoku (např. půjdu zabít krále a cestou znásilním princeznu). Godmodding se často objevuje v soubojích – nelze uvést „bodl jsem ho do žeber“ ale „pokusil jsem se ho bodnout do žeber“. Díky dynamice hry může být v soubojích tato mechanika obcházena, to však při souhlasu obou hráčů. Vypravěč si přirozeně o souhlas žádat nemusí. |
Powerplay | |||
---|---|---|---|
Mechanika, kdy hráč se snaží přizpůsobit svůj inventář, schopnosti i okolnosti tak, aby za každé situace získal výhodu. Hráč využívající powerplay často vytváří situace, které musí jít přesně tak, jak si sám přeje. V těchto situacích ostatní zpravidla nemají možnost výběru, či neexistuje pro ně možnost danou situaci zvrátit. Pro powerplay hráče je téměř nepřijatelné přijmout zranění, role náhody či neúspěchů, které nevyhovují jeho představám. Často se snaží přizpůsobit hru sami sobě, a neberou ohled na ostatní. Ne vždy je ale „powerplay“ nevítaný – v jistých situacích, kdy postava má větší zkušenosti a možnosti než ostatní, si může „ukrást“ okamžik pro sebe. Přílišné využívání této mechaniky však nikdo příliš neocení. |
Munchkin | |||
---|---|---|---|
Hráč co se žene za největšími úspěchy a statistikami. Nehledí na ostatní, hledí jen na to, jak „posílit“ svoji postavu, aby byla ta nejlepší ze všech. Veškeré jeho hry směřují k „získání vlivu/moci/síly“. Munchkin hráči často rádi zkoušejí manipulaci ve snaze snazšího dosáhnutí cílů. |
In-tolerance | |||
---|---|---|---|
Mnoho hráčů neví, jak některé předměty fungují, jak se správně léčí zranění, či jak funguje šerm. Toto není chybou postav, které ony zkušenosti jistě mají, ale hráčů, díky své nezkušenosti – ne každý hráč za bojovníka držel v ruce meč a je si vědom jeho váhy. In-tolerance je mechanika, kdy hráč využívá těchto chyb v prospěch své postavy: „Protože zahnutá šavle má nižší průraznost, neprojde mým brněním a ranou jílce mu zlomím nyní napruženou čepel.“ Hráč zkušený v tomto odvětví by se měl snažit ostatním pomáhat ve snaze hru zkvalitnit, nikoliv této nevědomosti zneužít. In-tolerance se nevztahuje na rozhodnutí, které nemohou fungovat už z prostého rozumu (např. házení mečů, vyhýbání se ráně pomocí kotrmelců atd.). V případě nerozhodnosti je třeba kontaktovat admina. |
Mary Sue/Gary Stu | |||
---|---|---|---|
Dokonalá postava, která se snaží být hlavním hrdinou příběhu. Často postrádá nevýhody a veškeré rozhodnutí jsou správné. Tento perfektní charakter je v mnohém aspektu jedinečný a vystupuje nad ostatní – ať svým umem či brilantností. Často je odrazem autorova „dokonalého já“. |
Non-distance | |||
---|---|---|---|
Prožitky a vztahy postavy by neměly určovat prožitky a vztahy hráče. Je nesmyslné, aby byl hráč kritizován, když se dostane do konfliktu s jinou herní postavou, jen protože hrál svůj charakter. Mezi tuto mechaniku patří také veškeré prvky, které nutí hráče přizpůsobit svoji hru k vůli ostatních, ať už je to pomocí emočního vydírání, nebo mimoherní domluvou vztahů. Non-distance se počítá mezi časté příklady porušení křišťálové stěny (viz výše). |
Gang syndrome | |||
---|---|---|---|
Každý hráč může mít více postav, a dokonce k sobě mohou mít i blízký vztah, ať už se jedná o přátele, či rodinu. Je však krajně nevhodné, aby se tyto postavy jakýmkoliv způsobem zvýhodňovaly – od častého posílání předmětů, financí, přes spolupráci v boji. Ačkoliv tato mechanika není zakázána, z etického hlediska působí značně neférově. |
Item chameleon | |||
---|---|---|---|
Pokud tomu situace nedovoluje, hráč si nemůže vyměnit inventář, se kterým do hry vstoupil. Během souboje se neobjevují lektvary zázračně v kapsách, protože se hodí, stejně tak se ani nemění zbroj či zbraň. Toto se netýká změn určených speciálními předměty, které tuto změnu umožňují. |