Herní čas
Herní čas Famyoku se od toho reálného neliší. Období, měsíce i dny jsou odrazem od reálného světa, jedná se tak o přímý poměr. Navzdory tomuto poměru hra není braná „in real time“, ač to může být na první pohled poněkud matoucí.
Doba hry – Hra začíná v okamžiku prvního příspěvku. Ačkoliv den by měl odpovídat realitě, hodina je čistě individuální. I při dopoledním příspěvku může být již večer, ve večerních hodinách může začít ve hře svítání – záleží na domluvě hráčů, či na vypravěči, jakou denní dobu pro hru vybere. Délka hry nadále může být různorodá. Může se jednat o pár minut, hodin, či i dní, ač to realitě neodpovídá. Velké akce mohou trvat i reálné týdny, ač herně uběhlo několik hodin. Po skončení hry je důležité chybějící čas nahradit, proto nastává pro postavy „časová výplň“ jejich života.
Časová výplň – Ve hře Famyok není potřeba brát ohled na přirozené potřeby, jako je jídlo, spánek, či vyměšování. Všechny tyto základní funkce postava zvládá ve zmíněné „časové výplni“ která nastává automaticky mezi hrami bez toho, aby se hráč o něco staral. V časové výplni postava může provádět i jiné činnosti, nežli jen ty základní – je možné cestovat mezi lokacemi, pracovat, studovat, či zažít nějaká drobná dobrodružství – výkony v časové výplni však nesmí ovlivnit herní svět či jinou postavu. Veškeré důležité rozhovory, kontakty či události musí být zahrány.
Časová paralela – Díky existenci časové výplně může nastat časová paralela – do hry, která trvá herní dva dny ale reálný měsíc, přistoupí nová postava – prakticky se vrací do minulosti, což je herně zakázáno (bez povolení admina). Tyto paralely se mohou objevovat ve hře běžně – musí s ní souhlasit ale všichni hráči, a nesmí nikterak ovlivnit odehranou minulost. Toto platí i na hru aktuální. Hráč nemůže v mžiku přeletět celou Aerii, protože se dozvěděl, že někdo bojuje s jeho přítelem. Je tedy dobré mít alespoň povědomí o čase, a zdali je vůbec možné se do hry připojit. Novější hra nemůže za žádných okolností ovlivnit hru starší! Z toho důvodu také může být aktivní pouze jedna hra na postavu!
Časové zasazení
Jelikož je hra „fantasy“, je zasažená do starověku/středověku. Je hloupé zde očekávat vlaky, pistole či létající
stroje. Od reálné historie se však v mnohém liší. Lidé zde používají technické předměty, existuje zde magie, jiné
rasy… Vývoj celého světa tak šel poněkud jiným směrem. I politika, rody, tituly zde fungují krapet jinak, nežli tomu
bylo ve světě reálném. Dává tak hráčům větší svobodu v jejich fantasii, a nelpí na znalost dějepisu.
Měření času
Ve světě Famyoku neexistuje nic jako kapesní hodinky. Čas je měřen nejčastěji sluncem, jak je ale známo, toto měření
není příliš přesné. Jediné funkční ručičkové hodiny se nacházejí v Ailmaru a v Thartasu, a to na radnici. Jiná města
využívají hodiny sluneční.
Dny i měsíce se také mohou chlubit poněkud jinými jmény, než je tomu ve světě reálném. Tyto jména není třeba si
pamatovat, pro hru nejsou důležitá:
Měsíce:
Cenaxih – leden, Ploxe – únor, Slyzint – březen, Enioh – duben, Cyan – květen, Nihil – červen, Ranos – červenec,
Vendich – srpen, Osroch – září, Isots – říjen, Iresis – listopad, Trixh – prosinec
Dny:
Mondis – pondělí, Tredex – úterý, Linepol – středa, Isordon – čtvrtek, Euryn – pátek, Ni – sobota, Naun – neděle
Stárnutí postav
Každá postava stárne, a každá postava se dožívá jiného věku – o stárnutí postavy se stará hráč sám – v nastavení
svých postav je možnost nechat si postavu zestárnout. Je vhodné toto používat alespoň přibližně v době narozenin
postavy. V případě stárnutí dětí je třeba kontaktovat admin team, neboť možnost zestárnutí postavy lze použít jen 1x
ročně. Stejně tak je třeba kontaktovat admin team v případě, že vaše postava byla zestárnuta/omlazena jakoukoliv
herní mechanikou – rituál, lektvar, atd. Jsou zde i možnosti, jak stárnutí zastavit úplně – prsten věčného života je
tomu příkladem. Pokud je takový předmět nošen, postava nestárne, a není třeba přičítat roky života.
Svátky
Nelze očekávat, že ve světě Famyoku budou stejné svátky, jako ve světě reálném – v tomto smyšleném světě nebyl
Kristus ukřižován, ani se nenarodil. Jediný všeobecný svátek je na vánoce, který nese název „Jiki“. Dle tradice elfů
se mají tento den zahodit negativní emoce a chovat se ke každému mile a vstřícně. Mnohé rasy si tento svátek
převzaly a upravily dle svého, základ ale zůstal stejný. Ostatní svátky jsou pro každou rasu individuální - více
uvedeno v reáliích rasy.
Letopočet
Letopočet na Famyoku je jiný než od světa reálného. Počítá se vždy od událostí, které otřásly světem, ať už
v dobrém, nebo ve zlém. Historie tedy není psána „xy let před“, ale např. „30 let po žlutém hladomoru“. Událost tak
značí období, zatímco roky přesné zasazení. Více k událostem v herní historii. Poslední velkou událostí ve světě
Aerie byla „noční můra“, od které se počítají léta. Ta proběhla v roce 2019, dopočítání let je tedy přímé.
Těhotenství
Pro každou rasu je těhotenství jiné. V případné kombinaci ras (elf + vlkodlak atd.) se na dobu těhotenství ptejte
A-teamu. Díky magii ve vzduchu však všeobecně platí, že těhotenství je rychlejší, a stárnutí dětí jakbysmet. Doba
těhotenství je individuální, uvedené informace jsou pouze minimální – dobu nelze zkrátit přirozeným způsobem.
Lidé – Ženy v Aerii jsou těhotné průměrně 5 herních měsíců.
Mágové – těhotenství rituálních i bílých mágů trvá 4 měsíce.
Elfové – těhotenství elfů i temných elfů trvá 6 herních měsíců.
Vlkodlaci – těhotenství vlkodlaků je nejkratší. Trvá 3 herní měsíce.
Upíři – tato rasa není schopna zplodit potomka.
Stárnutí dětí
Děti v útlém věku rostou téměř před očima, a jejich věk je magií ve vzduchu popohnán (důvodem je celková hratelnost
dětí). Zrychlené stárnutí postupně slábne – dítě tak zrychleně stárne čím dál pomaleji, až nakonec zrychlené
stárnutí odezní docela. Zrychlené stárnutí odezní nejpozději v 15. roku života. Také není neobvyklé, že se zrychlené
stárnutí během růstu pozastaví (např. dítě přestane zrychleně stárnout v osmi, a po roce opět začne). Doba růstu je
tak individuální, uvedené informace jsou pouze minimální – dobu nelze zkrátit přirozeným způsobem.
0-8 let – děti dosáhnou osmi let velmi rychle – jeden jejich rok znamená jeden herní měsíc.
8-12 let – zrychlené stárnutí je o něco pomalejší. Jeden dětský rok je roven dvěma herním měsícům.
12-15 let – Během této doby je stárnutí již nejpomalejší. Děti v tomto věku stárnou pouze 2x rychleji, než
normální
lidé. Jeden jejich rok je tedy roven šesti herním měsícům.
Úplněk a Nov
Jako v reálném světě, i úplněk a nov se pravidelně střídají. Ve světě Famyoku tomu dochází však s pravidelnou
přesností – herní nov či úplněk vychází vždy na reálnou NEDĚLI – a to každou druhou, neboť se úplněk i nov střídají
po 14ti dnech (úplněk, normální neděle, nov, normální neděle, úplněk atd.). Úplněk i nov přináší do hry speciální
aspekty, které nelze ignorovat. Poskytuje bonusy, nevýhody, ovlivňuje psychiku i chování bestií.
Úplněk
Během úplňku je magická koncentrace ve vzduchu nejsilnější. Mnohé rasy jsou během úplňku silnější, než v jiných
dnech, avšak i plný měsíc přináší svá negativa – ovlivňuje i psychiku některých ras, a ty mohou být po čas úplňku
velmi nebezpečné. Účinky úplňku jsou herně známé, a nejsou žádným tajemstvím. Tyto účinky se nevztahují pouze na
noční hodiny, ale na celý herní den.
Lidé – Úplněk se lidí netýká, v jejich žilách nekoluje žádná magická koncentrace. Během úplňku mají všechny
technické předměty sníženou účinnost – může se i stát, že nebudou fungovat vůbec. Během úplňku je lidem doporučeno
nevyužívat tyto předměty, díky hrozícímu selhání.
Rituální mágové – Magie ve vzduchu zesiluje jejich schopnosti. Všechny jejich kouzla jsou tedy o 50% ničivější, či
jejich efekt trvá o 50% déle. Regenerace energie při úplňku je také vyšší, než normálně. Úplněk jim zvyšuje pravidlo
magie o +1.
Bílí mágové – Úplněk poskytuje bílým mágům až dvojnásobnou energii, a výrazně zkracuje dobu kouzlení (veškeré
kouzla
jsou seslána téměř okamžitě, bez jakýchkoliv zaříkávání). Úplněk jim zvyšuje pravidlo magie o +1.
Elfové – Během úplňku se na těle elfů objevuje tlumeně zářivé tetování, které nabývá nejrůznějších tvarů.
Regenerace
energie v této podobě je téměř dvojnásobná, a celkové množství energie je o 50% vyšší. Elfové také získají po čas
úplňku schopnost darovat energii dotekem.
Temní elfové – Při měsíčním světle jsou temní elfové oproti ostatním rasám výrazně oslabeni. Jejich energie
klesá o
50%, což se odráží i na psychickém stavu elfů – projevuje se unavenost, nevrlost, smutek a celková skleslost.
Upíři – Tvrdí se, že během úplňku chutná krev nejlépe. Při plném měsíci se objevuje upíří krvežíznivost, a
lační po
krvi více, než kdy jindy, a je pro ně velmi těžké se v přítomnosti lidí ovládat. Síla, rychlost i energie upírů je
zvýšena o 50%. Úplněk jim zvyšuje pravidlo magie o +1.
Vlkodlaci – K moci se během úplňku dostává strana bestie, a vlkodlaci jsou tak uvězněni v těle vlka po celý
herní
den. Bez potřebného výcviku (ovládnutí lykantropie) je vlkodlak zuřivý, agresivní a útočí po všem živém v dosahu
(vyjma ostatních vlkodlaků a psovitých šelem). Navzdory tomuto prokletí, získává vlkodlak výrazné bonusy – může se
chlubit až dvojnásobnou energií a zvýšenou rychlostí (+50%). Jeho srst je také pevnější, a poskytuje tak vyšší
odolnost proti stříbrným, či očarovaným zbraním.
Pravidla úplňku:
Pokud je hra vedena při úplňku, je třeba zahrnout hned několik aspektů, které se do hry promítají. Je vhodné si je
dobře zapamatovat, neboť jejich opomenutí může nést fatální následky.
1. Plný měsíc působí i na mnohé příšery z bestiáře. Je lehčí je nalézt, či být jimi napaden.
2. Lesy ve Famyoku jsou během úplňku velmi nebezpečné – konají se zde smečkové lovy vlkodlaků, do kterých se
zapojují i bezduší. Díky úplňkovému šílenství je procházka při měsíci v tento den pro ostatní rasy čirým
bláznovstvím.
3. Pobyt v upířím městě se stává nebezpečným také – hrozí možnost napadení. Mnozí lidé se během úplňku zamykají ve
svých domech. Ohrožené jsou i vesnice či usedlosti poblíž upířích měst či osad.
4. Úplněk díky svým účinkům je dobou, kdy se schází zástupci ras, či společenstev. Jsou často vykonávány nejrůznější
obřady, rituály, či lovy.
Novoluní
Novoluní je opakem úplňku, a podobně jako on, i nov přichází jednou za měsíc. Měsíc tak zůstává po celý herní den
zakryt a veškerá magie ze vzduchu upadá. Nov přináší mnohým rasám psychické problémy i zhoršené vlastnosti. Obecně
platí, že při novu nelze využívat aktivní schopnosti či jakákoliv kouzla (není li uvedeno jinak). Pasivní schopnosti
nezmizí, jsou ale výrazně oslabeny (např. s křídly nelze létat, šupiny na těle jsou měkké, zvýšená síla je
zredukována). Podobně jako u úplňku, účinky novoluní jsou po Aerii všeobecně známé.
Lidé – Psychicky nejsou úplňkem afektováni. Na rozdíl od úplňku technické předměty fungují bez jakýchkoliv
problémů.
Rituální mágové – Snížena energetická hodnota o 50%. Projevuje se skleslost i celková tělesná slabost. Mnozí
mágové
mohou mít během novu problémy s dýcháním. Raritně se objevují návaly hněvu.
Bílí mágové – Snížena energetická hodnota o 50%. Podobně jak u rituálních mágů, projevuje se skleslost i
celková
tělesná slabost. Raritně se objevují návaly beznaděje.
Elfové – Objevují se nevolnosti i bolesti hlavy. Projevuje se beznaděj, smutek, deprivace a silná únava.
Temní elfové – Na rozdíl od ostatních ras, temní elfové jsou při novoluní silnější. Jejich rychlost i síla je
zvýšena o 50 %, a regenerace energie je téměř dvojnásobná.
Upíři – Snížení všech vlastností na lidskou úroveň. Krev se během novu stává nechutnou. Upíři mají během novu
zhoršené soustředění. Může se objevit i svalový třes. Obvyklý je i silný pocit chladu po celém těle.
Vlkodlaci – Na rozdíl od úplňku, vlkodlaci jsou během novu odříznuti od své vlčí stránky, a jsou uvězněni
v lidském
těle. Vlastnosti jsou sníženy na lidskou úroveň, projevuje se silná deprivace, únava, smutek. Nejsou neobvyklé ani
návaly hněvu.
Pravidla novu:
Pokud je hra vedena při novoluní, je třeba zahrnout hned několik aspektů, které se do hry promítají. Je vhodné si je
dobře zapamatovat, neboť jejich opomenutí může nést fatální následky.
1. Podobně jako u úplňku, novoluní může přitahovat specifická monstra z bestiáře, a to obzvláště v nočních hodinách.
2. Během novoluní nelze provádět žádné výcviky ras (nelze je totiž využívat). Zákaz schopností i magií se vztahuje i
na schopnosti speciální, či na herní výhody.
3. Noc během novu je velmi temná. Je třeba si svítit, není měsíce, co by poskytl záři.
4. Přirozená nesnášenlivost mezi rasami během novoluní neplatí. Může tak stát upír vedle vlkodlaka bez toho, aby
rasu toho druhého poznali. Slabosti ras však zůstávají nezměněny.